onsdag 19 maj 2010

Litet naturnjuteri i skärgården

Nämen, ser man på, så var det redan onsdag... Vi har haft sommar här i Stockholm några dagar. Riktig sommar, ca 25 grader igår. Helt gudomligt skönt. Mina pelargoner växer, gräsmattan växer, häcken växer, OGRÄSET växer....
'
Här kommer litet bilder från lördagskvällens utflykt till Storängsudds naturreservat, eller Beatelund som det även kallas. Området ligger på Ingarö, i skärgåden. Ett, åtminstone för mig, okänt område i närtrakten med stora naturvärden!
'
Såhär vackert var det iallafall när vi i solnedgången vandrade genom skir vårgrönska och tusen och åter tusen vitsippor som vita stjärnor i gräset.
Området är otroligt vackert och skiftande. Det är mycket ängsmark som hålls öppen tack vare bete av får och hästar. Tänk er ängar med massvis av orkidéer varvat med runda, varma klippor längs havet...


Så dök den då upp: Adam & Eva! Fanns i mängder på ängar nere vid havet.


Även denna skönhet, Upplands nationalblomma Kungsängsliljan (Ingarö ligger faktiskt i Uppland!), i vita eller lila schackrutor fanns i tusentals på sitt eget område, som litet liknade en myrmark, också nära havet.


Såhär såg det ut vid Kungsängsliljans ängar. Lilltjejen blev alldeles till sig av spring i benen och alla vackra blommor!


En underbar plats vid precis rätt tidpunkt på året och på dagen! Missa inte detta ställe.
*
Åter i vardagen kämpar jag med litet dåligt kundunderlag just nu... Kanske te-säsongen känns litet avlägsen? Njae, jag tycker ju inte det. Jag njuter gärna te vid alla årstider och temperaturer! Varmt te svalkar ju också i och med att man får svettas när man dricker det... Sen finns det ju is-te. Testa gärna vår amerikanska variant, äkta Peach Ice Tea från Georgia! Ekologiskt, så klart!
Eller gör eget is-te på i stort sett vilket te som helst. Brygg bara litet extra starkt te som sen kyls ner, gärna med isbitar och söta efter smak.
*
Tyvärr har jag problem med webbutiken just nu, vilket några kunder fått erfara. Jag är hemskt ledsen för detta. Det beror på ett serverfel som håller på att ordnas till och senast på fredag har jag blivit lovad att allt skall fungera perfekt igen... Det går dock utmärkt att beställa varor. Skulle något "konstigt" uppstå så rättar jag givetvis till det.
*
Här kommer litet viktig info om grönt te:



Jösses, då kan vi ju börja mata ungarna med grönt te i stället för att tvinga i dem broccoli.... Nja, skämt åsido, broccoli är ju supergott, tycker både jag och mina barn faktiskt. Men det är ju inte fel att grönt te är SÅ nyttigt!?
*
En liten påminnelse om MORS DAG som inträffar den 30 maj! Än finns det tid att botanisera bland varorna hos TEFROSSA efter något gott till lilla mamsen! Kanske litet gott färskmalet kaffe och ett paket biscotti eller en fin chokladkaka kanske? Doftljus kan ju också vara ett bra tips... Jag slår gärna in paketet helt gratis och skickar direkt till alla mödrar om så önskas.
*
Önskar en trevlig fortsatt onsdag.. Här skall strax drickas te i solen, mmm ! Livet är gôtt!





5 kommentarer:

Synnøve. sa...

Så vackra bilder...
Vilka blommor du funnit. Förstår dottern fick spring i benen.
Det skulle jag med fått där.

Synd att det är lite dåligt med kunder för tiden. Men det tar snart upp sig igen.
Jag ska titta på något till mamma hos dig i år igen. Förra året blev det ju poppis hihi.
Här är det varmt i dag. 33 grader på verandan. I solen mot väggen dock, men vi fick hämta parasollet idag så...
Hoppas det blir varmt nu ett tag framöver.

Sköt om dig, hälsa familjen.
Jag hör av mig.
Storkramen från Digernes.

heavenandearth sa...

Halloj!

Vad vackert ställe ni varit på!! Jag fick se vita Kungsängsliljor för första gången förra veckan! Visste inte ens att det fanns!!

Ja, det är skönt med sommarvärmen! Passa på o vara ute o njut!

Ha en härlig onsdag!
Kram! Iréne

Koneko sa...

Hej vännen! Du har en award att hämta på min blogg!

hugan sa...

Åh vilken härlig oas! Vackra blommor! Sånna ställen ska man vara rädd om.

Smakade det vita teet igår kväll....ååå så gott det är! För att inte tala om bonusen du skickade med! Tusen tack, choklad är alltid rätt :) Extra roligt att den var rättvisemärkt!

Ha en skön dag nu!
Kramar!

Granne med Selma sa...

hej!
Förlåt att det dröjt med svar. helg brukar betyda lite mer tid vid datorn .-) Selma Spa är ett fantastiskt hotell. Om man vill ha allt utbud de kan erbjuda är det nog bland det bästa hotellet i sitt slag. Vill man ha en mer herrgårdsprägel på sin vistelse, finns ett annat hotell tvärs över vägen - Hotell Selma Lagerlöf. Och vill man bo ännu lite personligare finns Länsmansgården, Frykenstrand, Sillegården. Vi har stort antal bäddar att erbjuda i Sunne. Välkomna. Det börjar bli dags att erbjuda te i mitt B&B-cafè snart.... Sugen på nåt samarbete?

Kram Susise