måndag 21 september 2009

Chocola-tea


Choklad och te är ju som vi vet en utmärkt kombination.


Te och choklad kan ha liknande egenskaper. Eller så är de mer olika och kompletterar varandra. När det är som allra bäst, får man en synergi-effekt, en upplevelse större en de båda delarna tillsammans, en "perfekt matchning".


*


Här kommer en (förmodligen helt ovetenskaplig) guide till hur man uppnår de bästa kombinationerna av te och choklad. Guiden är hämtad härifrån.


*

Tesorter:


  • Assam. Ursprung Indien. Dominant smak: maltig. Kombinera med mörk choklad.

  • Chai. Ursprung Indien. Dominant smak: nejlika, kanel. Kombinera med mjölkcholad.

  • Darjeeling. Ursprung Indien. Dominant smak: frisk muscatel. Kombinera med vit choklad, mjölkchoklad, mörk choklad.

  • Dragonwell. Ursprung Kina. Dominant smak: nötig. Kombinera med vit eller mjölkchoklad.

  • Earl Grey. Ursprung Kina. Dominant smak: bergamott. Kombinera med mörk choklad.

  • Gyokuru. Ursprung Japan. Dominant smak: söt. Kombinera med mörk choklad, chokladefterrätter.

  • Hojicha. Ursprung Japan. Dominant smak: rostad, nötig. Kombinera med brownies.

  • Irish Breakfast. Ursprung Indien. Dominant smak: maltig. Kombinera med chokladkaka.

  • Jasminte. Ursprung Kina. Dominant smak: blommig. Kombinera med chokladmördegskakor.

  • Keemun. Ursprung Kina. Dominant smak: mustig och fruktig. Kombinera med mjölk- eller mörk choklad.

  • Matcha. Ursprung Japan. Dominant smak: gräsig. Kombinera med vit choklad.

  • Oolong. Ursprung Taiwan. Dominant smak: blommig, fruktig. Kombinera med vit, mjölk- eller mörk choklad.

  • Pu-Erh. Ursprung Kina. Dominant smak: jordig. Kombinera med mörk choklad.

  • Sencha. Ursprung Japan. Dominant smak: väldoftande växtaktigt/sjögräs. Kombinera med vit eller mjölkchoklad.

  • Silver needle. Ursprung Kina. Dominant smak: söt, växtaktig. Kombinera med vit choklad.

  • Yunnan. Ursprung Kina. Dominant smak: kryddig, pepprig. Kombinera med vit eller mjölkchoklad.

Litet lustigt att man kombinerar det mustiga Yunnan med vit eller mjölkchoklad, tycker jag. Och varför just chokladmördegskakor? Nåja, det kanske ger en liten antydan. Annars tar man helt enkelt sitt favoritte och sin bästa choklad, så blir det ju alltid gott.


*


Eller varför inte göra det enkelt för sig. Pröva TEFROSSAs techoklad, antingen vit med grön tefyllning eller mörk med Earl Grey-crisp!


9 kommentarer:

Everyday living etc. sa...

Hej! Vad spännande, jag älskar både te och choklad, mums!

Ha det gott!

hugan sa...

Ja jösses en hel vetenskap ju! Låter gott alltihop! Just nu har jag lite överfyllda telager så chokladteet får vänta ett slag.
Kram på sej!

Marie//Tekla Maräng sa...

Vilka härliga blandningar det finns.
Måste nog snart slänga in en beställnig hos dig.
Om du har läst 200 sidor och tycker att boken är *trög* så tycker jag att du ska sluta med den boken. Livet är alldeles för kort att slös på sådana böcker.
Kul att du läser och kommenterar mina boktips.
Kramar Marie:)

Myricas Farmor sa...

Har man ingen kunskap så får man här, det är jätte kul och få information om dom olika the sorterna, och vad som är nytt.
jag glömde skriva då du skrev om "Helg apotek" det skulle vara kul att läsa och prova.
ha det gott

Carpe Diem. sa...

Hejsan!
Det värmde gott i mitt te och chokladhjärta det där! =D Kanske därför jag blir så cholkadsugen när jag dricker te??
kram

Pockethexan sa...

Vad skönt att höra att det finns fler än jag som tycker om o läser Pilcher böckerna jag berättade om så att inte jag behöver känna mig tantig!

Det känns som att jag är den enda i världen som inte tycker om choklad...

det blev så när jag blev dålig (smärthandikappad) i bäckenet/ryggen o har ont hela tiden o det har jag nu varit i 15 år.

Kramis!
<;}

Stina sa...

Så gott det låter...allting!:-) Kram

Unknown sa...

När jag såg bilden så var jag bara tvungen att läsa vidare...ohh, så läckert det ser ut.
Kaffe och choklad ihop är jag ju van vid, och då jag har en man som inte dricker kaffe så blir det förstås mycket te :-) Så nån chokladkaka jag bakat till te, har det allt blivit, men inte ren choklad. Jag är ju mycket för mörk choklad och då vill jag gärna ha kaffe till. Men jag skall minsann prova det till te också och se vad jag tycker, nu när du också lagt upp en sån fin lista vilken typ av choklad som passar till vilket te.
Ha det så gott!
/Kram Karin

Helena Ljunggren sa...

Den bilden såg farlig ut, gud så gott! :P