fredag 11 september 2009

Plommonmarmelad!

Skördetider är de ju som bekant. Jag är ju inte den som brukar ta mig tid att sylta och safta men nu kunde jag inte låta bli att testa att koka ihop en plommonmarmelad, när trädet dignar av Viktoriaplommon!
Vilken succé det blev! Riktigt riktigt gott, om jag får säga det själv. Måste nog göra mer.

Jag tog några recept och blandade och gav och la till och drog ifrån och i princip blev det väl ungefär såhär:
1 kg plommon
0,5 dl vatten
ca 7 dl socker (testa hur sött du vill ha det)
1 vaniljstång
1 kanelstång
1 msk malen kanel
2 msk mörk rom
Jag klöv plommonen och petade bort kärnorna, kokade dem sedan på svag värme i vattnet, där jag la ner kanelstången. Skrapade ur vaniljstången och la ner både skrapet och stången i plommonen. Det fick koka ca 20 min tills det var lagom mosigt. Sen i med sockret och koka 10-15 min. Stänga av värmen och i med rommen och rör om. Klart! Ner i rena burkar och på med lock, eller njuuuuut!


Kanske kommer det finnas någon eller några burkar av denna marmelad till försäljning på helgens marknad i Gustavsberg. Först till kvarn gäller...

5 kommentarer:

becca sa...

Mmmm ser gott ut!

Vilken mysig blogg du har, roligt med te butik.

Kul att du vill vara med i min utlottning!

Ha en bra helg, kram Rebecca.

Everyday living etc. sa...

Hej! Vad god den verkade, ska nog prova göra en liknande nästa gång!

Ha en fortsatt härlig kväll!

segsliten sa...

Ser verkligen gott ut!
Kram ☺

Kashaya sa...

Lät och såg gott ut.=) Vilken härlig blogg för en te-älskare som mig.

Malin sa...

lycka till i tävlingen...