lördag 6 juni 2009

Grönt te - mirakeldrycken


Hittade en DN-artikel precis där te spås kunna hjälpa mot aids! Götapetter vilket breakthrough hade inte det varit? Tyska forskare har tydligen upptäckt ett ämne i grönt te som de tror kan hindra spridningen av hiv-viruset som orsakar aids.


Ämnet kallas EGCG och neutraliserar ett protein som finns i spermier och underlättar virusspridning vid sexuella kontakter.

Forskarna vid Heidelbergs universitet menar att ämnet, om det används i krämer, kan bli ett viktigt vapen i kampen mot aids — framförallt i utvecklingsländer där resurser till förebyggande åtgärder ofta saknas. Ja, det vore ju inte alls dumt som det vore så.
Och i Kina finns t o m chips med grönt te i! Som motvikt mot allt annat dåligt som chipsen innehåller.

Så det skadar ju inte att sörpla litet av mirakeldrycken grönt te varje dag alltså. Själv har jag druckit Päron & Grädde till kanelbullarna i eftermiddags - helg ok!

Nu väntar grillmiddagen... mumma.

5 kommentarer:

Bloggullet sa...

Låter bra det om grönt te. Jag borde dricka lite dagligen, jag gillar goda tesorter, som de sorterna du nämner gör mig så sugen.

Nu är jag ju kaffeberoende så teet får konkurrera med kaffet.
Ha en skön helg.
Kram

hugan sa...

Har anmält mig på tetävling hos elin. hehe te mot aids...ja tänk om de har rätt! dricker alltid en ibland två koppar grönt eller vitt te, egentligen borde jag vara oförskämt frisk..!
jag inkommer med en beställning av te snart...!!!
kramar

Synnøve. sa...

Nu haver jag haspat, var det inte så Emil sa...
Nu har jag anmält mig till tävlingen.
Grönt te är gott.
Ska ha mig en kopp te nu. Brödet är nybakat. Det doftar gott i köket.
Kommer du över för en frukostkopp?

Kanske inte det hjälper mot AIDS då, men det smakar gott...
Kramen och hälsa vice vdn :D
Synne.

Susanne sa...

Hejsan..Susanne i Fare här..Nu kan jag se din blogg igen..det har berott på att just din blogg har jag varit tvungen att instalera Firefox för att kunna se..Tror det har hänt något konstigt när datorn krascha o vi fick gör om hela datorn..Så när jag vill titta hos dig får jag gå in på den,,Men det gör jag så gärna tycker om din blogg..Kram Susanne

Jenny. sa...

Tack tack !! Jag har druckit så mkt att det snart är dags för en ny beställning. ;0) Hoppas allt är bra hos dig !!