måndag 1 juni 2009

Mors dag och svalkande iste

Det vackra vädret gör att inläggen här blir oförskämt sällsynta. Men misströsta inte, förr eller senare dyker det upp livstecken från mig här.
P g a vädret tänkte jag att jag skulle testa några olika varianter av is-te i helgen. Ni ser resultaten här nedan.
Iste är riktigt fräscht och törstsläckande! Dessutom nyttigt, lika nyttigt som teet det är gjort av. Oftast vill man ju söta litet men det där styr man ju själv, efter smak.
Det första teet jag testade var Rooibos Österlen, med hallon- och vaniljsmak. Det blir en vacker rödbrun dryck som jag sen dekorerade med is och litet rosenknoppar!
Receptet är mycket enkelt. Man kokar helt enkelt en sats te, ganska stark. Detta sötas sedan efter smak. Jag gillar inte att ha så mycket socker i så jag använde ca 2 msk till en stor kanna. Man låter sedan teet kallna och ställer det i kylskåpet när det svalnat. När det skall serveras hällar man i iskuber och valfri dekoration. Dekoration kan vara t ex frukt, bär eller blommor!

Det var ju Mors Dag i helgen och det firade vi i lördags genom att bjuda hem Svärmor på litet tårta och till det dracks varmt te samt iste! Såhär fint blev det.



Här är den gröna varianten av iste som jag prövade. Jag använda Ekologiskt grönt te med fläder och äpple som jag bryggde som man brygger grönt te. Blanda i socker (mer till grönt te än till rött), ner med ett knippe citronmeliss i den varma brygden. Det går jättebra med färsk mynta också! Svalna, in i kylen och sen ner med is och litet äppelskivor som dekoration. Mums!



Så det finns ingen anledning att sluta dricka te för att termometern visar +20... Iste kan man göra av alla sorters te, ta det du känner för! Bara att experimentera med olika smaker. Man behöver heller inte lägga i frukt eller annat utan det går lika bra med bara te (och kanske litet socker) och is!

I fredags blev jag medbjuden på en härlig båtutflykt till Ängsö Nationalpark i Stockholms norra skärgård. Det är ett alldeles underbart, nästa trolskt, ställe som jag besökt några gånger tidigare.
Ängsö har en unik natur som kommit av man tagit ut betesdjur till ön på somrarna. Då har de vackra ängarna uppstått där den speciella floran kunna breda ut sig. Numera sköts ön av två tillsynsmän anställda av Naturvårdsverket som försöker hålla ängsmarkerna från att växa igen.
Här ser man en äng full med luddig ängsull!

Adam och Eva, orkidén som förekommer ymnigt på Ängsö.

Skogsväxten Trolldruva, men sin vackra spetsliknande blomställning.


Och massor med stooora gullvivor överallt.


Ön är ett populärt tillhåll för båtfolket, som tack och lov oftast visar respekt för den sköra naturmiljön på ön.
Ni som kan, njut av värmen och solen idag. Vi höres längre fram!




5 kommentarer:

Liten Bod sa...

Det ser gott ut även om jag inte är någon tedrickare tyvärr. Jag är nog lite knäpp som varken dricker kaffe eller te, men man kan kanske lära sig? Kram, Tina

ANNIKA sa...

Såå härliga bilder -det ser verkligen läskande ut...skulle behövts igår i det varma vädret.
Måste prova fast jag har inte teerna du nämnt,får väl köpa nästa gång...
Ha en bra vecka!
kram ANNIKA

hugan sa...

Åh vilka jättefina bilder! Har ju provat isteet en gång, på mitt favoritte vitt skimmer, gott men mycket godare som varmt! Kanske är det sockret som saknas...brukar aldrig sockra, försöker undvika det.
Ja passa på att njuta av det vackra vädret så länge ni har det, bloggandet får bli när det blir! Jag känner likadant!
Kram!

Roses & Angels sa...

HEJ Tack snälla. hihih dagen har gått bra och allt kommer att bli jätte bra där på förskolan. Mmm så goda tedrinkar du visar ser riktigt gott ut. Hoppas du har en bra dag Kram Christa

lisa sa...

mums! :) härliga bilder!

nu vet jag hur man gör iste, tack så mycket du! :)