söndag 21 juni 2009

Juninatten

Denna natt är årets kortaste natt.
Nu går solen knappast ner,
bländar bara av sitt sken.
Skymningsbård blir gryningstimme,
varken tidig eller sen.
-
Insjön håller kvällens ljus
glidande på vattenspegeln
eller vacklande på vågor
som långt innan de ha mörknat
spegla morgonsolens lågor.
-
Juni natt blir aldrig av,
liknar mest en daggig dag.
Slöjlikt lyfter sig dess skymning
och bärs bort på ljusa hav.

Ur Cikada av Harry Martinson


Så vacker... både juninatten och dikten. Illustrerad med utsikten från min balkong, en juninatt.

2 kommentarer:

Carpe Diem. sa...

Ja det är ljust nu på nätterna. Och livat, vi har storspov, tranor och annan ljudlig fågel runt huset, så vissa nätter blir man nästan ihjälskrämd! För dom flyger ju givetvis över gården.
Ha en bra dag!
Kram Kerstin

Synnøve. sa...

Hallå....
Jag har inte rymt. Jag är här hehe...
Men har tagit mig lite ledigt.
Gjorde ett inlägg idag.

Ser att du får lite midsommarfrossa du med. Samma sak här. Ingen familj att fira med. Inte någon midsommarstång att hoppa runt och vifta med öronen åt.
Sillen äter vi, jordgubbar kan slinka ner. Men ingen tårta.
Ingen fest...

Bara jag och gubben.
Men vi får kanske fira ihop nästa år då.
Med te och go tårtan....

Jag kommer med en beställning snart. Måste bara välja ut några av mina favoriter. Kan inte ta alla ju....
Får ta några i taget.
Så hav tålamod...

Jo, man kan vara höjdrädd när man bor i Norge. Iallafall när det gäller broar över Glomma....
Hängbroar...
De är höga, de gungar när det kör bilar över och man ser vattnet mellan planken....

Men inte rädd för fjällen nej...
Det går inte ju...
Ska snart en tur på Rafjell här.
Kramen Synne.