söndag 21 juni 2009

Sommarens första dag

... står det överst i min blogg idag. Nja, tycker nog sommaren varit ett tag, även om den varit sval. Men det är väl amerikanerna som tycker så och där varar ju sommaren ända in i oktober.
Här kommer en liten rapport från vårt lågmälda midsommarfirande. Jag gjorde en tårta som blev en succé vid midsommarpicknicken i skärgården. Superenkel var den att göra också.
Man kokar upp 1,5 dl grädde och häller det över 125 gr mjölkchoklad, bruten i småbitar. Låt stå 5 minuter, sen rör man ihop det till en tryffelsmet som får står kallt några timmar.
Sedan vispar man 2,5 dl grädde, rör ner 2 dl hallon (färska eller frysta). När chokladsmeten är lagom trög, brer man den på en marängbotten och lägger på 2/3 av hallongrädden ovanpå det. På med en marängbotten till och på med resten av hallongrädden överst. Dekorera med jordgubbar och hallon - klart! Stor succé kan jag lova! Till detta passar förstås Svart te med hallon & grädde alldeles utmärkt!
Såhär kunde det se ut på vårt midsommarfirande. Sonen fick sig en spelstund med spelmännen i en paus från stång-dansandet. Det var en trevlig stund. Sonen var stolt och mamman stoltare!

Nu verkar sommaren (värmen) smyga sig tillbaka och även en liten baksmälla i form av en förkylning, usch! De kommer ofta nuförtiden, de rackarna. Men jag går till motangrepp med TE, echinacea och min nya mirakeldrog - Aloe Vera! Jag skall pröva om jag blir lika frälst som många andra verkar vara av denna grönsak. Det skadar ju inte att pröva, det är ju inte direkt onyttigt.

Ha en fortsatt skön midsommarhelg!

1 kommentar:

StrandviksVillan sa...

Ojojoj vilken smarrig tårta!

Ha en fin midsommarsöndag och lycka till i min utlottning!
A-C